tirsdag den 11. oktober 2016

Tegn en mantikora

Idé: Jane Susanne Andersen
En mantikora er det fabeldyr, der har menneskeansigt, løvekrop og skorpionhale. Den har manke og i munden sidder 3 rækker skarpe tænder. 

I Noans mærke møder vi første gang en mantikora på side 33. Her er en beskrivelse, som man kan lade børnene selv tegne ud fra.
I kan også lave en guidet tegning, som jeg har gjort. Det betyder, at jeg tegner for på tavlen. Når jeg tegner for, er det ikke meningen, at børnene skal lave en tegning, der er magen til mig, hvilket er meget vigtigt at få sagt, før I går i gang. Fx siger jeg: "Sådan ser mine øjne ud - men I skal jo lave jeres tegning, så måske har jeres øjne en anden form?"

Jeg har brugt:
Tegnepapir
Akvarelpapir

Blyanter
Sprittusch. Edding 404 el. 400

Neocolor 1
Flydende akvarel
Akvarelpenseler
Vandbæger
Sakse
Kopi af en side fra bogen
Ensfarvet karton

Vi tegnede først skitser.






Da skitserne var færdige, tegnede børnene deres mantikora på akvarelpapir. Vi brugte rødlige neocolor 1 til at tegne mønstre på kroppen. Derefter blev der malet med flydenden akvarel og tegnet op med sprittusch.

De færdigmalede mantikoraer blev klippet ud - og sat op på en kopi af en af bogens siden, som jeg havde skåret kvadratisk. Til sidst monterede vi det hele på et turkist stykke karton.











Ideen blev første gang vist på min blog her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar